איך בוחנים מיומנויות ואיך בודקים ממליצים ?

אחרי שסיימנו את תהליך הראיונות והתרשמנו שמדובר במועמד ראוי, ישנם תפקידים עבורם נרצה לנסות לבחון פרמטרים ספציפיים, ולנבא את מידת יכולתו של המועמד לבצע את התפקיד, ומידת התאמתו לאירגון.

ישנם תפקידים עבורם נרצה לבחון מיומנויות ספציפיות, או תכונות אישיותיות, ולעיתים נרצה לשמוע על המועמד ממנהלים קודמים עימם עבד.

לשימוש בכל אחד מהמבחנים קיים יחס של עלות/תועלת ועל כן יש לשקול את השימוש בו בהתאם לצרכי האירגון.

מבחני מיומנות

מבחן מיומנות הינו משימה הניתנת למועמד על מנת לבחון את יכולת הביצוע שלו במיומנות ספציפית.

לדוגמא: ניתן לתת לקלדנית משימת הקלדה בכדי לבחון כמה מילים היא מקלידה בדקה, לכלכלנית נוכל לתת משימה בה תידרש לעשות שימוש באקסל ברמה של נוסחאות מורכבות כדי לבחון את שליטתה בתוכנה, ולמנהלת קשרי לקוחות חו"ל נוכל לתת מסמך לתרגום לאנגלית בכדי לבחון את רמת שליטתה בשפה.

מבחנים אלה הם מאוד ספציפיים גם לאירגון וגם לתפקיד, על כן יש 'להמציא' אותם עבור כל גיוס בנפרד. יתרונם בכך שהם יכולים לנבא את יכולת הביצוע הספציפית ברמת דיוק גבוהה.

איבחונים אישיותיים

לשימוש באיבחונים ישנם יתרונות וחסרונות. מחד, הם בהחלט עשויים להעניק ביטחון למראיין שחש כי אינו יודע להעריך את אופיו של מרואיין, מאידך, שימוש בשירותי חברה המעניקה מבחנים אישיותיים יכול הגיע לעלות של מאות ואלפי שקלים למועמד, ומבחנים אלה נוטים להיות לא מדוייקים ולא תמיד רלוונטיים לצרכי האירגון.

חברות המעניקות שירותי איבחון מציעות מספר סוגים של מבחנים:

  • קוגניטיביים – בוחנים את יכולותיו השיכליות ויכולות החשיבה של המועמד
  • פסיכולוגיים – בוחנים את נטיותיו האישיותיות של המועמד בתחומים של יושרה ואמינות, חברתיות ועבודה עם אחרים, שירותיות וכיוצב'. מבחנים אלה כוללים מבחנים השלכתיים, דינמיקות קבוצתיות, ניתוח גרפולוגי ועוד.

עבור עסקים קטנים יותר מציעות חברות שונות מבחנים שונים און-ליין, בעלויות נמוכות יותר.

מבחני סמים ומבחני יושר

עבור תפקידים בעלי רגישות גבוהה וצורך באמינות, יושרה ויציבות, או ניהול כספים בצורה ישירה, ניתן לשלוח את המועמד לבדיקת סמים, לבדיקת פוליגרף, ולבקש תעודת יושר מהמשטרה.

בדיקת ממליצים

לפנייה לממליצים ככלי סינון ישנם יתרונות וחסרונות.

ראשית, שיחה עם מנהל קודם מאששת את אמיתות המידע שמופיע בקורות חייו של המועמד. לשם כך, יש לוודא שהממליץ שסיפק המועמד אינו פיקטיבי.

במהלך השיחה מומלץ להפעיל את כל החושים ולא להסתפק בתשובות קצרות ולאקוניות, בכדי לנסות ולהבחין האם הממליץ אומר דברים שהמראיין רוצה לשמוע רק כיון שהוא אינו רוצה לפגוע בסיכוייו של המועמד (שהוא אדם חביב, אך לא בעל יכולת לבצע את התפקיד היטב) או להיפך, רומז על בעיות וזורע חששות, רק על מנת לפגוע בסיכוייו של מועמד שהיה עובד שלו ובחר לעזוב את מקום עבודתו.

אם המועמד עבר את המבדקים בהצלחה, וקבלנו המלצות שהניחו את דעתינו, השלב הבא בניהול התהליך הוא משא ומתן על התנאים והסכם העסקה בכתב למועמד.

שנתחיל לחפש עובדים ?